Könnyen kezelhető, akadálymentesített, képernyőolvasók számára optimalizált verzió eléréséhez kattintson ide!

Huszka Jenő: Erzsébet

Van az úgy, kérem, néha, néha,

hogy ég a szív s a száj az néma.

Ezer szép álmot szó az ember,

s beszélni, Isten tudja, nem mer.

Szerelmes, édes vágyak hívnak,

Az ajkak szóra mégsem nyílnak,

S elvérzel inkább titkon csendben.

Sem hogy kimondd azt az egy szót, hogy: szeretem!

 

Huszka Jenő

Huszka Jenő 1875. április 24-én született Szegeden, és 1960. február 2-án halt meg Budapesten. Hegedűs csodagyerek volt. Érettségi után a Zeneakadémián Hubay Jenőtől és Koessler Jánostól tanult zeneszerzést, szülei kívánságára pedig elvégezte a jogot. Párizsban a Lamureaux zenekarban játszott. Első sikere a nyomtatásban is megjelent Jogász csárdás lett, ám közben a színház állandóan kísértette. 1901-ben két gyakorlott szövegíró operettlibrettót adott át neki, ez volt a hatalmas sikerrel bemutatott Bob herceg. Huszka további híres művei az Aranyvirág, a Gül baba,a Mária főhadnagy, a Jókai Mór Politikai divatok című regénye alapján íródott Szabadság, szerelem, valamint egyik legtöbbet játszott operettje a Lili bárónő.
Az Erzsébet királynéról szóló Erzsébet című operettje, amely Szilágyi László korábban megálmodott librettójára épült, a II. világháború előestéjén még az utolsó békeév nyughatatlan és forrongó idején került bemutatásra a Magyar Színházban. A premier vészjósló politikai hangulata rányomta bélyegét a próbákra, és a főpróbára is. A darabban felhangzó: „Szegény magyar nép, téged vihar tép...” kezdetű dal mellett, a menetközben beillesztett Petőfi versből írt dal, a „Szeptember végén” vált a darab kulcsjelenetévé...
A darabot 1939 őszétől átvitték a Városi Színházba, amely egészen 1944-ig folyamatosan játszotta. 1944-ben még Kassa közönsége is élvezhette, külföldi sikerét azonban az osztrák elnyomást felpanaszoló librettó erősen lekorlátozta. „Van az úgy kérem...”, vagy az „Este tízkor a lóvonaton...” kezdetű dalok óriási sikerét egyedül talán csak az operett egyik legmaradandóbb száma, a „Délibábos Hortobágyon” múlja felül, a megzenésített „Szeptember végén” vers mellett.

Huszka Jenő daljátékát Babarczy László rendezésében tekinthetik meg nézőink.


(Németh Amadé: A magyar operett története. Bp. Anno, 2002.; http://www.szineszkonyvtar.hu/contents/f-j/huszkaelet.htm alapján)

 

Huszka Jenő - Szilágyi László

ERZSÉBET

daljáték három felvonásban

„Az előadás a Proscenium Szerzői Ügynökség Kft. és a Hartai Zenei Ügynökség engedélyével
jött létre.”

Szereplők

Erzsébet....................................................................................................................................Kolonits Klára
Stubendek Katalin
Gróf Andrássy Gyula................................................................................................György Rózsa Sándor
Latkóczi Ida...............................................................................................................................Nyári Szilvia
Neszmélyi Kálmán.................................................................................................................Gulácsi Tamás
(Teva-ösztöndíjas)
Takács Géza
Waldeck grófnő...........................................................................................................................Csapó Virág
Stefi.............................................................................................................................................Varga Zsuzsa
Flórián.....................................................................................................................................Némedi Árpád
Fándly Csaba
Báró Axaméthy.................................................................................................................Sarkadi Kiss János
Öreg Neszmélyi....................................................................................................................Gyuricza István
Öreg Neszmélyiné..................................................................................................................Tóth Eleonóra
Königstahl grófnő...................................................................................................................Csonka Ibolya
Willy................................... ulánus tisztek ............................................................................Nyári Oszkár
Maxi................................... ................................................................................Lecső Péter
Mária Elvira...................... udvarhölgyek ..........................................................................Kovács Zsuzsa
Lujza.................................. .............................................................................Horváth Zita
Binder tanácsos......................................................................................................................Lugosi György
Rendőrtiszt.........................................................................................................................Karácsony Tamás
Áron, öreg kasznár.........................................................................................................................Tóth Géza
Szilva Jóska...............................................................................................................................Mózes Balázs
Pesti arszlán...................................................................................................................................Serf Egyed
Teca, szolgáló.........................................................................................................................Német Mónika
János...........................................................................................................................................Szvath Tamás

Táblabíró, detektívek, lakájok, ulánusok, udvarhölgyek:

Fábián Zsolt, Fándly Csaba, Kalmár Tamás, Kósa Béla, Grisnik Petra, Lestyán Luca,

Rácz Panni, Takács Géza, Tóth Molnár Ildikó

közreműködnek a Somogy Táncegyüttes táncosai:

Buzsáki Anna, Felde Rebeka, Hortobágyi Virág, Merczel Sára, Peti Sára, Simon Réka, Sipos Gabriella, Bogdán Gergely, Farkas Péter, Jakab Márk, Polecsák Péter, Rónai Balázs, Turi Endre

valamint a cigánybanda:

Kovács Dezső, Puskás Zoltán, Horváth Gyula

Díszlet: Menczel Róbert
Jelmez: Gyarmati Ágnes
Karmester: Stauróczky Balázs
Korrepetítor: Barabás Edit
Koreográfus: Andrási Imre
Világítástervező: Memlaur Imre
Súgó: Csorba Mária
Ügyelő: Székely György
Salamon Bernadett

Segédrendező: Váradi Szabolcs

Rendező: Babarczy László

Bemutató: 2010. október 1.

Az előadásnak két szünettel kb.: 22.30-kor van vége

 

Dátum Bérlet Színpad
2010. 09. 30 19:00 Főpróba bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 01 19:00 Csiky bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 02 19:00 Somlay bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 05 19:00 Madách bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 06 19:00 Erkel bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 15 19:00 Kiss Manyi bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 16 19:00 Blaháné bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 28 19:00 Csokonai bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 29 19:00 Katona bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 30 19:00 Déryné bérlet Nagyszínpad
2010. 10. 31 15:00 Berzsenyi bérlet Nagyszínpad
2010. 11. 04 19:00 Petőfi bérlet Nagyszínpad
2010. 11. 05 19:00 Noszlopy bérlet Nagyszínpad
2010. 11. 09 19:00 Komor István bérlet Nagyszínpad
2010. 11. 10 19:00 Vörösmarty bérlet Nagyszínpad
2010. 11. 23 19:00 Egyetemi bérlet Nagyszínpad
2010. 11. 24 19:00 Táncsics bérlet Nagyszínpad
2010. 12. 04 19:00 Uray bérlet Nagyszínpad
2010. 12. 11 19:00 Ódry-bérlet Nagyszínpad
2010. 12. 28 19:00 Bérletszünet Nagyszínpad
2011. 01. 16 15:00 Bérletszünet Nagyszínpad
2011. 02. 26 19:00 Bérletszünet Nagyszínpad
Előkészületben: Erzsébet
Jelmeztervek
dupla vagy semmi
Próba közben
Erzsébet-bemutató

Kolonits KláraKolonits Klára
1995-ben szerzett diplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola budapesti Tanárképző intézetének magánének szakán. 1995-97 között a Debreceni Csokonai Színház, 1998-2001-ig a Budapesti Operett Színház tagja, ahol Lehár és Kálmán műveinek primadonna szerepeit énekli. 2002-től a Magyar Állami Operaház magánénekese. Elnyerte 1997-es III. Budapesti Nemzetközi Énekverseny 2. díját, az 1997-es olaszországi Toti dal Monte énekverseny különdíját, a 2000. évi Magyar Rádió énekversenyének 1. és különdíját, a 2003 évi Nemzetközi Haydn-énekverseny 2. és különdíját. Vendégszerepelt Ausztriában, Hollandiában, Franciaországban, Dániában, Németországban, Csehországban, Horvátországban, Olaszországban és az USA-ban. Rendszeresen fellép kortárs és klasszikus oratóriumok szólistájaként. 2010-ben Liszt díjjal tüntették ki.

Stubendek KatalinStubendek Katalin
Felvidéken született (1972). Színház- és Filmművészeti Főiskola Pozsony (1995). Pécsett él, két kislány édesanyja. Tagja volt a Komáromi Jókai Színháznak, a Győri Nemzeti Színháznak, a Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színháznak. Vendégszerepelt az Egri Gárdonyi Géza Színházban és a Szolnoki Szigligeti Színházban. 2002 óta a Pécsi Nemzeti Színház tagja. Fontosabb elismerései: a II. Országos Operettfesztivál legjobb színművész díja, Év legjobb színművésze – Győr, Kisvárdai Fesztivál legjobb női alakítás díja, Pécsi BAT közönség díj – év legjobb színművésze.



György Rózsa SándorGyörgy Rózsa Sándor
2003-tól vagyok tagja a Budapesti Operettszínház társulatának. Sok szép szerepet játszottam az elmúlt évek folyamán, többek közt voltam a Rómeó és Júliában Rómeó, a Menyasszonytáncban András, a Rudolfban és az Elisabetben gróf Andrássy, s a kaposvári Színház West Side Story-jában Bernardo. S most itt a harmadik Andrássy gróf, ezúttal a Huszka operettben. Nagy örömmel fogadtam a felkérést, s egyben megtiszteltetés számomra, hogy újra a Csiky Gergely Színházban játszhatok.

 

 

 


Jelmezterv

A galéria megtekintéséhez kattintson a képre

November

A novemberi előadásokon Neszmélyi szerepét Takács Géza játsza


4. csütörtök 19:00 Erzsébet: Kolonits Klára
Flórián: Fándly Csaba
5. péntek 19:00 Erzsébet: Stubendek Katalin
Flórián: Némedi Árpád
9. kedd 19:00 Erzsébet: Kolonits Klára
Flórián: Némedi Árpád
10. szerda 19:00 Erzsébet: Stubendek Katalin
Flórián: Fándly Csaba
23. kedd 19:00 Erzsébet: Stubendek Katalin
Flórián: Némedi Árpád
24. szerda 19:00 Erzsébet: Stubendek Katalin
Flórián: Fándly Csaba

Október

1. péntek


19:00


Erzsébet: Kolonits Klára








Flórián: Némedi Árpád
2. szombat


19:00


Erzsébet: Stubendek Katalin








Flórián: Némedi Árpád
5. kedd


19:00


Erzsébet: Stubendek Katalin
Neszmélyi:Takács Géza








Flórián: Némedi Árpád
6. szerda


19:00


Erzsébet: Stubendek Katalin
Neszmélyi:Takács Géza








Flórián: Némedi Árpád
15. péntek


19:00


Erzsébet: Stubendek Katalin








Flórián: Némedi Árpád
16. szombat


19:00


Erzsébet: Stubendek Katalin








Flórián: Némedi Árpád
28. csütörtök


19:00


Erzsébet: Kolonits Klára








Flórián: Némedi Árpád
29. péntek


19:00


Erzsébet: Kolonits Klára








Flórián: Némedi Árpád
30. szombat


19:00


Erzsébet: Kolonits Klára








Flórián: Fándly Csaba
31. vasárnap


15:00


Erzsébet: Kolonits Klára








Flórián: Némedi Árpád

Szeptember

30. csütörtök 19:00 Erzsébet: Stubendek Katalin



Erzsébet - próbafotók (Memlaur Imre)

A galéria megtekintéséhez kattintson a képre

 

Erzsébet - előadásfotók (Klencsár Gábor)

A galéria megtekintéséhez kattintson a képre!

Egészen Idáig operett

- Ugrai István -
A kaposvári színház sajátos, egyéni megoldást választva a populáris operettek tengerében a látványra, tánckarra, füstfelhőre, hidraulikai firlefrancokra, valamint egyéb tartalompótló vizuális elemekre mintegy fittyet hányva nem átall annyira alternatív megoldáshoz folyamodni, hogy egy operettet annak tekint, ami: ének- és táncbetétekkel rendelkező színdarabnak, amiben a technika (itt elsősorban a világítás) nem a tartalmat képviseli, hanem az annak kifejezéséhez szükséges elem. Babarczy László rendezése nem előrecsomagolt érzelemcunamik mesterséges felhabosításáról, hanem emberekről, érzelmekről, döntésekről és következményekről szól, nem nélkülözve a drámaiságot, de az iróniát sem. A rendező komolyan vette és napjainkra hangszerelte e klasszikus darab és műfaj minden egyes attribútumát, és színházi produkciót készített, hogy ne felejtsük el, milyen is az operett. A darab középpontjában egyébként a vesztes magyar szabadságharc után bekövetkező, állami bosszúállással, passzív rezisztenciával (és beilleszkedési zavarokkal) terhelt komor időszak végetéréséhez nagyban hozzájáruló, a magyar nemzet iránt elkötelezett, Sissi néven közismert Erzsébet királyné áll, még ha az első félórában ebből nem is látszik sok.

forrás:7ora7.hu

A teljes cikk olvasásához kattintson ide

 


 

Erzsébet-mítosz dalba mártva
A kaposvári Erzsébet című előadásról
- Vass Norbert -

Mintha borostyánba mártották volna a kaposvári Csiky Gergely színházat, a nyári csipkerózsika-álomból éppen ott ébredt fel a színpad, ahol az előző idény véget ért. A Mohácsi-fivérek szerzői népszínműve, A falu rossza, a levert szabadságharc utáni korszakot mutatta be alsó perspektívából. Az évadnyitó, Babarczy László által rendezett Erzsébet című daljáték pedig a megtorlástól, betyároktól, zsandároktól színes, szoros nadrágszíjú, bajusz alatt morgó hatvanas éveket tárja elénk.

Rátóti Zoltán foglalta el 2010 augusztusában a kaposvári Csiky Gergely Színház Schwajda György tragikus halálával megürült igazgatói székét. A 2010/11-es évadot voltaképpen készen kapó új direktor érzelmekben gazdag, a nézőkkel állandó párbeszédet folytató színházat ígér, no meg a schwajdai örökség folytatását. A júniusi utolsó vastaps mintha csak évszaknyi felvonásközt hagyott volna maga után, ám az első őszi premier kiolvasztotta a hibernált színpadot. A könyvjelzőnél nyílik a nagy forgatókönyv, a vessző után tovább súg a súgó, ballagunk hát mi is, nézők, a hosszú tizenkilencedik századon át, és mert népünk ajkára dal illik, az évadzáró A falu rossza után ismét belecsap a zenekar is.

A történet állandó, a néplélek viszont változó, a gerinc meg alkalmazkodó. A kackiás bajszú, sértett magyar urak csak suttogva ejtik már ki kúriájukon az emigráns Kossuth Lajos nevét, s bár virtusból fújnak még a fritzre, suttyomban már walzer-táncrendet tanulnak, a tsárdást pedig habsburgos-arisztokratikus raccsolással ejtik. Nemcsak a történet folyatódik, hanem a játszók is szinte ugyanazok. Nevezzük őket az utóbbi években alaposan megkarcsúsodott társulat zenés darabba bevethető játszóinak.

Ám ezúttal két szólistával bővül a csapat. A címszerepet Kolonits Klára operaénekes formálja meg, az Erzsébet életében fontos szerepet játszó jóbarát vagy akár szerető Andrássy Gyula grófot pedig György Rózsa Sándor alakítja. A két vendég orgánumával elkápráztat, a karakterük viszont élettelen, színtelen, idegen. A 2010-ben Liszt-díjjal kitüntetett primadonnától az oktávokon túl ábrándos tekintetű, alamuszi, a Petőfi-verstől a kandallónak dőlve bőgő Erzsébetet kapunk. György Rózsa Andrássyjáról pedig azt egyből elhiszem, hogy a korban érte epedtek a Burgban a fűzővel lelapított dámakeblek, meg hogy a szép akasztottnak hívták, de többet nem.

forrás:prae.hu

A teljes cikk olvasásához kattintson ide




A homlokon csókolt udvarhölgy

2010. október 8. 11:19 Balassa Tamás

Kezdem a végén. Szerettem az Erzsébet című operettet, és ez nem azért nagy szó, mert az operettbe mint műfajba nem vagyok eleve szerelmes.

Ezzel nem is terhelném az olvasót, és azzal sem, miért láttam a habos-babos 3:1-et hatszor, hanem mindez azért nagy szó, mert a Erzsébet elrontható. Könnyedén emelkedhet belőle oly robosztus emlékmű, ami értelmezhető történelmi-nemzeti alakzatként, de nem értelmezhető színházi hatásként. Vagy nagyon is: az a giccs.

A kaposvári Erzsébet a közönség egy része számára talán ebbe a kategóriába fog tartozni, mert színpadiasnak látja azt, ami a Sissi-kultusz ban tényleg „színpadias". Nekem viszont erről a bepárásodott szemüvegem jut eszembe, amin keresztül a színre lépő Stubendek Katalint néztem Sissiként. Félő, hogy a magyar örült bennem, ami furcsa, nem mintha időközben észt lettem volna, hanem mert a színházat kikódolva, világnyelven szeretem. Nekem emiatt vakmerően szép a színház. A műélvezetnek a hőfoka jószerével végig kísért az előadáson, ami ennek ellenére nem lépett a Csiky-halhatatlanok panoptikumába.

Az operettjátszás országszerte erősít, s ebből nem marad ki Kaposvár sem. Mohácsi Csárdáskirálynője óta lehet tudni, a szórakoztató műfajjal semmi baj nincs, hiszen van neki librettója, szövegkörnyezete, amitől helyükre kerülhetnek a melódiák, amitől értelmet nyer a szórakoztatás. Mert milyen is az a vicc, ami legalább egy kicsit nem komoly? Kaposvárra a minőségi zenés színházból Selmeczi a minőségi zenést hozta el a Cigánybáróval, Znamenák ehhez tette hozzá a minőségi színházat a Víg özveggyel, s ezen az úton érkezett most Babarczy László is, beugróként a lábadozó Ács János mint vendég helyére; a Marat/Sade rendezője le volt sújtva, amikor vissza kellett mondania őszi rendezését.

Mikroportok és mikrofonos rásegítés nélkül játsszák az Erzsébetet, miután a Csiky Gergely Színház utóbbi évadjaiban megszokottan operettisták és operisták alakítják a főszerepeket, amiből következően nagyon föl kell kötni a nadrágját-szoknyáját mindenki másnak. Jelentem, ez szinte maradéktalanul sikerült.

forrás:sonline.hu

A teljes cikk olvasásához kattintson ide


Erzsébettel kezdenek

Több mint 60 éve elfeledett darab nyitja meg az idei évadot a kaposvári Csiky Gergely Színházban. Huszka Jenő Erzsébet című operettjét a főpróba bérletesek láthatják ma először.

forrás: kapos.hu

A teljes cikk és a videó-ajánló megtekintéséhez kattintson ide

Műsor
Facebook
Instagram
Hírlevél