Könnyen kezelhető, akadálymentesített, képernyőolvasók számára optimalizált verzió eléréséhez kattintson ide!

A. Long-D. Singer-J. Winfield: The Complete Works of William Shakespeare (Abridged)

Angol nyelvű előadás!

A budapesti Nemzeti Színház vendégjátéka.

A Shakespeare Összes Rövidítve egy fergeteges komédia, amelyben három színész tesz kísérletet arra, hogy Shakespeare mind a 37 drámáját színre vigye kevesebb, mint két óra leforgás alatt. A darab a londoni West End-en óriási siker.  

A Madhouse, Magács László rendezésében, három évvel ezelőtt vitte színre saját változatát, és azóta játssza a darabot teltházak előtt. Az előadás Európa több országában nagy sikert aratott. A darab nyaktörő sebességgel pereg, úgy, hogy a társulat három tagja játssza a férfi és női, fiatal és öreg szerepeket. Othello történetét egy gengszter-rap kelti életre, a történelmi drámákat egy amerikai futballmeccs keretei között jelenítik meg, a Hamletet pedig húsz másodpercben foglalják össze.

további információ: www.nemzetiszinhaz.hu

The Complette Works of William Shakespeare (Abriged)

(SÖR - Shakespeare Összes Rövidítve)

Angol nyelvű előadás két részben


Játszák: Mike Kelly - Matt Devere - Andrew Hefler

A Madhouse Theatre Company

A budapesti Nemzeti Színház vendégjátéka

Dátum Bérlet Színpad
2010. 12. 16 15:30 Stúdió előadás Stúdiószínpad
2010. 12. 16 19:30 Stúdió előadás Stúdiószínpad
2011. 02. 11 15:30 Stúdió előadás Stúdiószínpad
2011. 02. 11 19:30 Stúdió előadás Stúdiószínpad
2011. 11. 24 15:30 Stúdió előadás Stúdiószínpad
2011. 11. 24 19:30 Stúdió előadás Stúdiószínpad
Shakespeare Összes Rövidítve

MTC - TCWoWS képek MTC - TCWoWS képek MTC - TCWoWS képek

További képekért kattintson a fenti fotó bármelyikére


Madhouse Theatre Company - kik állnak e név mögött?

MIKE KELLY: A Madhouse Theatre Company tagjai Jon Fenner, Matt Devere és jómagam, Mike Kelly. Jó barátok vagyunk, először a Londoni Zene- és Színművészeti Akadémián (London Academy of Music and Dramatic Arts) találkoztunk Kensigtonban. Ez az Egyesül Királyság egyik legelső színművészetet oktató felsőfokú iskolája. Nehéz bekerülni oda, de szerencsére mindhármunknak sikerült. Három évig tanultunk ott, és természetesen ez idő alatt rengeteget játszottunk együtt. Már a főiskola alatt nagyra tartottuk egymás színészi képességeit, tehetségét. Szintén a főiskola alatt kapcsolatba kerültem a budapesti Merlin Színház vezetőivel, Magács Lászlóval és Jordán Tamással.

Hogyan kerültél kapcsolatba a Merlin Színházzal?

MK: 1991-ben jöttem tanulni Magyarországra. Kelet-közép-európai tanulmányokat folytattam a London Egyetemen. Harmadév első félévében egy csereprogram keretében a Budapesti Közgázon tanultunk. Kitaláltam, hogy jó lenne egyetemistákkal színpadra állítani egy Harold Pinter darabot, úgyhogy kitettem egy cetlit, és máris ott termett körülöttem tizenkét ember. Egy magyar-angol kétnyelvű előadást csináltunk a Pinter-darabból Pilinszky - szövegekkel. Elkezdett nagyon érdekelni a színház. Magács Lászlóhoz jelmezekért mentünk. Nagyon segítőkész volt, és helyet is találtunk az egyik kollégiumban. Aztán több amatőr előadást is rendeztem a Merlinben. 1994-ben úgy döntöttem, ezt profi szinten kéne folytatni.  Jelentkeztem a Londoni Zene -és Színművészeti Akadémiára, és felvettek. Ha nem vettek volna fel, azóta itt élnék. Így Londonban maradtam az akadémia elvégzése után még két évig, és csak aztán költöztem vissza ide.  Itt lehetőségem volt arra, amire Londonban nem: hogy két nagyon jó barátommal dolgozzam együtt. Ott nem tudtunk volna létrehozni egy független társulatot. Ott ez reménytelen. Ezért a lehetőségért, hogy társulatként mi választhatjuk meg, milyen darabokat csinálunk, milyen rendezőkkel, és még az időnk felett is rendelkezhetünk: ezért a szabadságért sok színész mindenét odaadná. Bár sokan kételkedtek abban, hogy helyesen döntöttünk-e, mi tudtuk, mit csinálunk. Éppen az ideköltözésem előtt két szerepet is felajánlottak a londoni Royal Shakespeare Company-nál, az egyik egy tizennyolc hónapos amerikai turné volt, a másik egy négy hónapos angliai. Mindkettőre nemet mondtam. Sokan azt gondolták, megőrültem, mert ez óriási karrier-lehetőség lett volna, de én már döntöttem: visszajöttem Budapestre. Ez nagyon fontos volt mindhármunk számára: a kifejezés szabadsága, ha úgy tetszik. Annak a szabadsága, hogy nagyszerű darabokat választhassunk.

Hogyan jött létre a Shakespeare Összes Rövidítve című előadás?

MK: Négy-öt évvel ezelőtt Jon, Matt és én meghívást kaptunk a Shakespeare Összesre, amit Magács László rendezett.  Egy egyhetes turnusban játszottuk a Merlinben, és akkora sikere volt, hogy Jordán Tamás úgy gondolta, megérdemelné, hogy hosszabb távon játsszuk. Sőt, annyira lelkes volt, hogy úgy gondolta, izgalmas vállalkozás lenne egy angol nyelvű társulatot létrehozni a Merlinben egész évadra. Szerettünk Budapesten élni, és azt gondoltuk, ha már itt maradunk egész évadra, akkor nem ártana keresni legalább még egy másik darabot. Úgy döntöttünk, megcsináljuk Frank McGuinness Someone Who'll Watch Over Me című fantasztikus drámáját. 2002-ben először csak nyolc napig játszottuk. Hatalmas sikere lett, telt házakkal ment. Így indult a Madhouse Company. Azóta hat másik darabot is bemutattunk, de a Shakespeare Összes, a Kövek a zsebben, és a Someone who'll watch over me azóta is mennek. Budapest a bázisunk, de sokat utazunk a környező országokba is. Mind nagyon örülünk, hogy Jordán Tamás meghívott bennünket a nemzeti Színházba, fantasztikus itt játszani. Ha ezt valaki néhány évvel ezelőtt mondja, nem hittük volna egy szavát sem.

Minek köszönheti szerinted a Shakespeare Összes a sikerét?

MK: Az igazat megvallva elsősorban az ötlet az, ami egyszerűen fantasztikus: két órában lejátszani Shakespeare összes művét. Azt hiszem, az itteni előadásban az adja a pluszt, hogy mi hárman nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Az évek során belevittük a saját humorunkat is. Az előadás már szinte alig hasonlít ahhoz, amit négy évvel ezelőtt játszottunk.  Igyekszünk tényleg frissek és naprakészek lenni. Ha utazunk vele, akkor ahhoz is igazítjuk, hogy éppen hol vagyunk. Mindhárman szeretünk improvizálni a színpadon. Összhangban tudunk mozogni, fel tudjuk venni egymás ötleteit, tudunk reagálni a pillanat adta lehetőségekre, be tudjuk építeni az aznapi közönség hangulatát, és őket is bevonjuk a játékba: az előadás bizonyos pontjain a nézők is közreműködnek.

Hogyan fogadja a Shakespeare összest a magyar közönség?

MK: Amit igazán izgalmasnak tartok az itteni előadásokban, az a magyar és angol anyanyelvűek keveredése a közönség soraiban. Mindig kialakul egy egyensúlyi állapot. Nehéz megmondani, hogy a közönség hány százalékát teszik ki az angol illetve a magyar anyanyelvűek. De általában a magyar nézők is nagyon jól beszélnek-értenek angolul, és örülnek, ha részt vehetnek az előadásban. Sokszor választottunk már ki magyar anyanyelvű nézőket, és szuperül csinálták.

Leginkább fiatalokból áll a közönségetek?

MK: Nagyon sok fiatal jön. De Shakespeare-ben pont az a jó, hogy 7-től 80 évesig mindenki talál benne igazán neki szólót. Nincs is olyan korosztály szerintem, amelyik ne élvezné az előadást. Ezért eléggé vegyes a közönségünk kor szempontjából, akárhova is megyünk vele. Különböző szinteken tudja megszólítani a nézőket. Persze, akik jól ismerik Shakespeare szövegeit, azok talán több poént értenek meg. A darab 30-40%-a eredeti Shakespeare. Talán még kevesebb. Leginkább mi beszélünk Shakespeare-ről, és csinálunk viccet a darabjaiból. Felszabadultan tudunk viccet csinálni magunkból is. Szóval semmi esetre sem kell tartania senkinek sem az eredeti Shakespeare-szövegektől, és attól, hogy nem fogja érteni. Mert ami eredeti Shakespeare-szöveg, az sem a legbonyolultabb. Könnyen érthető az előadás. Minden korosztály, bármilyen szintű angoltudással, sőt megkockáztatom, azok is, akik egyáltalán nem beszélnek angolul, jól fognak szórakozni.

Keszthelyi Kinga


A teljes cikk angolul elérhető itt




Shakespeare drámák másképp

37 Shakespeare dráma két órába sűrítve. A Madhause Theatre erre vállalkozott. A világhírű szerző szinte össze művét bemutatták néhány hete Kaposváron. A sajátos egyedülálló feldolgozás megkönnyítette a nézők dolgát azok is értették, akik csak kevésbé tudnak angolul.

Nem maradhatott el Rómeó és Júlia megismerkedésének erkélyen, igaz máshogy játszották mint ahogy azt megszokhattuk. A Shakespeare Összes Rövidítve azaz SÖR egy fergeteges komédia, amelyben három színész tesz kísérletet arra, hogy Shakespeare mind a 37 drámáját színre vigye kevesebb, mint két óra leforgás alatt. A darab a londoni West End-en és hazánkban is óriási siker.

Forrás: kapos.hu

A videó megtekintéséhez kattintson ide

 

Műsor
Facebook
Instagram
Hírlevél