Könnyen kezelhető, akadálymentesített, képernyőolvasók számára optimalizált verzió eléréséhez kattintson ide!

Hírek

Inkább színházi alkotó vagyok, mintsem író, rendező vagy színész - interjú Olt Tamással
2018. jan. 25.

Olt Tamás a következő nagyszínpadi produkciónk A koncert, avagy semmi sem tökéletes szerző/rendezője.

Színművész vagy, rendezel, írsz, zenélsz. Hogy tudod ezeket a tevékenységeket szétválasztani magadban? Egyáltalán kell-e?

Inkább színházi alkotó vagyok, mintsem író, rendező vagy színész. Ezt nem kell szétválasztani, mert mindhez alkotófolyamat társul. Valamit létrehozni, valamiféle művészeti értéket képviselni. Azt szokták mondani, hogy válaszd szakmádnak a hobbidat, és akkor soha nem kell dolgoznod. Én pedig ebben a szerencsés helyzetben vagyok.

A koncert, avagy semmi sem tökéletes rendezője és szerzője is te vagy. Van olyan helyzet, amikor a rendező éned felülbírálja a szerzői énedet?

Természetesen. Általában, ha kapok egy felkérést egy darab megírására, akkor azt az adott csapatra írom. Ha tudom, hogy kikkel fogok dolgozni, akkor rájuk szoktam írni a darabjaimat. Mert ismerem, és tudom, hogy mi áll jól egy adott színésznek. De ez ebben az esetben ez nem így történt. Eltértem az alap metódustól. Már megvolt a kész darab, és utóbb derült ki, hogy ezt csináljam meg itt, Kaposváron. Az egészet át kellett írjam a színészekre. Valamennyit finomítottam rajta már korábban, de a próbafolyamat alatt alakítottuk hozzájuk a darab nagy részét. A szöveg, amit idehoztam, az egy alap volt, amit a fiatal kollégák töltöttek meg. Nagyon sok improvizáció mentén, és élőben készülő színdarab lett ez A koncert…

Az előadásban játszó színészeket ismerted már régebbről, vagy most találkoztál velük először?

A legtöbbjüket ismertem már korábbról. A most végzett, Vidnyánszky Attila osztályából származó fiatalokat onnantól kezdve, hogy felvették őket az egyetemre, de közülük is van, akit még régebbről ismerek. Benedek Dani és Zsíros Linda volt új találkozás nekem ebben a csapatban.

Miről szól a darab?

Az alaptörténet fiatalokról szól, akik szeretnének zenélni, de hiányzik belőlük valami. Van két kevésbé sikeres csapat. Az egyik lányokból áll, a másik fiúkból. Egyik sem érti, hogy miért nem tudnak működni. Van a történetben egy kis krimi, egy kis ármány, egy kis árulás. Aztán jön egy megváltó típusú karakter, aki színessé teszi azt a világot, ami addig fekete-fehér volt.

Ezek után a darab címének első felét nem kell magyarázni, de mit takar a „semmi sem tökéletes” alcím?

Igazából én ezt munkacímnek szántam, csak így maradt. Általában nem szoktam ennyire nevén nevezni a dolgokat a címadásnál. Olyan darabcímeim vannak például, mint a „Minden kezdet nehéz, hát még a versenyzongora” vagy „Az ember, aki rosszkor volt rossz helyen, aztán megint”. „A koncert”, az olyan kis egyszerű dolog. A „semmi sem tökéletes”-sel talán megelőlegezem azt, hogy nem csak arról fog szólni a darab, hogy bejövünk, és eléneklünk hét dalt egymás után.

Egészen különleges látványvilágú előadás jött létre. Kiknek köszönhető ez?

Azt kérte tőlünk a színház, hogy csináljuk egy nem hétköznapi, eredeti, fiatalos, lendületes előadást. Én pedig úgy gondoltam, hogy ehhez kérem Gulyás Annát koreográfusnak és Lakatos Márkot díszlet- és jelmeztervezőnek. Annát azért, mert ő úgy tud absztrahálni és mozgásművészetet vinni valamibe, hogy az ne legyen egészen tánc, de legyen külön története, tudjon szervesülni, és mégis kicsit elemelkedjen a kisreáltól. Márkot pedig azért, mert nagyon izgalmas képi világ van a fejében. Márkkal és Annával is dolgoztam már korábban együtt, ami mindig hatalmas élmény volt. Mindig valami egészen eredeti és új dolog jött létre. Úgy gondolom, hogy a mi hármas csapatunk most sem okoz majd csalódást.

A játéktér is különleges.

Ha már adott volt a lehetőség arra, hogy lendületes, fiatalos dolgot csináljak, akkor úgy gondoltam, hogy legyen eleve a tér is ilyen. Felcseréltük a színpadot és a nézőteret. A közönség a játéktér körül foglal helyet. Ez a fajta elrendezés kifejezetten arénaszerűvé teszi ezt a teret, és koncertcsarnok érzést ad neki.

Két nap múlva premier. Hogy látod most az előadást?

Kész vagyunk. Az emberben, mikor a célvonalnál áll, mindig elindul egy nosztalgikus mélabúság. Azt jelenti, hogy közel vagyunk a bemutatóhoz, hogy vége lesz valaminek, amit öröm volt csinálni. Emellett hatalmas az izgalmam is. Nagyon várom a közönség reakcióit. Kíváncsi vagyok, hogyan sikerül a fiatalok mellett a többi korosztályt is megszólítani.

Több szálon is kötődsz Kaposvárhoz és a Csikyhez. Mik ezek?

A szüleim a Csikyben találtak egymásra, apukám színész volt, és a színpadon játszott, anyukám pedig zenész volt, és a zenekari árokban játszott. Ebből a találkozásból vagyok én és a testvérem. Ugyan itt születtem a városban, de nem laktunk már itt. Aztán sok-sok évvel később az első kaposvári színészosztályba jártam az egyetemen. Babarczy László volt az osztályfőnököm, többek között Mohácsi János, Znamenák István, Kelemen József, Spiró György volt a tanárom. Több vizsgám is a kaposvári színház színpadán volt, köztük az államvizsgám is.

Ha nem is a színházépületben, de milyen érzés újra itt dolgoznod?

Hazajönni mindig jó. És az is jó, ha az embernek egyre több olyan hely van az életében, amit otthonának tekinthet. Kaposvár is egy ilyen hely számomra.

Sarok Ildikó
Fotó: Memlaur Imre

Interjú Sarkadi Kiss Jánossal, A nagybőgő rendezőjével
2018. jan. 18.

2018. január 20-án mutatjuk be Patrick Süskind A nagybőgő című monodrámáját a Stúdiószínpadon. Az előadást Hunyadkürti György játssza, a rendező Sarkadi Kiss János, akinek ez az első munkája rendezőként.

Jótékonysági adománygyűjtés
2018. jan. 08.

A Csiky Gergely Színház és a Compass Egyesület szervezésében!

A tavalyi évben úgy döntöttünk a karácsonyi időszak alatt gyűjtést szervezünk. Arra biztattuk a színházat szerető és látogató nézőinket, hogy hozzanak be hozzánk, a jegyirodánkba tartós élelmiszereket, jó állapotban lévő játékokat, amit mi eljuttattunk rászoruló családoknak, nehéz sorsú, illetve hátrányos helyzetű gyerekeknek. Az elmúlt évben több, mint 400 ajándéktasak gyűlt össze.

Cabaret - interjú Bozsik Yvette-tel
2017. dec. 22.

Mikor találkoztál először a Cabaret-val?

Gyerekkoromban rengetegszer láttam a filmet, amely aztán az egész fiatalságomat végigkísérte. Elég sok Kabaré-témájú előadást csináltam. 1998-ban rendeztem egy előadást a Kamrában, aminek az volt a címe, hogy Kabaré – elvágyódás két részben. Színészek és táncosok közösen táncoltak benne. De az nem ez a Cabaret volt. Aztán egyszer felkértek, hogy szerepeljek egy filmben, amiből ugyan nem lett semmi, de csináltam belőle egy darabot. A film középpontjában a Cabaret Voltaire nevű, zürichi kabaré és Sophie Taeuber, dadaista táncosnő állt volna. Én akkor annyire belevetettem magam ebbe a világba, az avantgárd különböző műfajaiba, hogy ebből is csináltam egy darabot a Kamrában. Aztán rendeztem egy Cabaret-t a Centrál Színházban, amely nagy sikerrel ment éveken keresztül. És most itt újra megrendeztem, de egy teljesen új darab született.

„A kétely éppoly erős kötelék, mint a bizonyosság”
2017. dec. 01.

John Patrick Shanley Pulitzer- és Tony-díjas drámája, a Kétely több, mint ötszázszor ment a Broadway-n, 2008-as filmváltozatában, melyet maga a szerző rendezett, Meryl Streep és Philip Seymour Hoffman játszotta a főszerepeket. November 29-én este a kaposvári közönség is megismerhette az Orlai Produkciós Iroda vendégjátékában a pedofíliával vádolt pap és a túlságosan is erkölcsös igazgatónő történetét.

Hunyadkürti György a tőle megszokott profizmussal alakítja a nagybőgőst
2018. jan. 24.

Szombat este hét óra. Megtelt a Stúdiószínpad nézőtere, Patrick Süskind A nagybőgő című művének premierjén.

Interjú az Aase-díjas Serf Egyeddel
2018. jan. 09.

Aase-díjat vehetett át Serf Egyed 2017. december 18-án a Bajor Gizi Színészmúzeumban. A díjat Gobbi Hilda alapította a végrendeletében az "emlékezetes percek, pillanatok főszereplői", azaz az epizódszerepeket játszók számára. Szakmai díjról van szó, amelyet minden évben két színésznek és két színésznőnek ítélnek oda. Aase anyó Ibsen Peer Gynt című drámakölteményének egyik alakja. A szerep ugyan rövid, de felejthetetlen alakításra nyújt lehetőséget.

Hunyadkürti György, Lugosi György, Csonka Ibolya és Tóth Eleonóra után Serf Egyedet is a Csiky Gergely Színház Aase-díjas színészei között köszönthetjük. A díjról, színészetről, emlékekről beszélgettem vele.

„Az élet kabaré, igen”
2017. dec. 30.

A 30-as évek Berlinjébe repíti vissza minket a Cabaret című musical. A nézőtérről egy pillanat alatt a Kit Kat Klub nevű lokálban találjuk magunkat. Míg odakint a világtörténelem egyik legsötétebb időszaka kezdődik, bent a kabaré vendégei erről tudomást sem véve szórakoznak. Itt lépnek fel estéről estére a mindenre kapható táncosnők, köztük az angliai díva, Sally Bowles is. Ebbe a velejéig romlott világba érkezik egy fiatal amerikai író, Cliff Bradshaw, aki a történet egyetlen igaz figurája. Sally és Cliff két külön világ, sorsuk mégis összefonódik. De vajon kapcsolatuk túléli-e a nehézségeket?

Adventi Jótékonysági Gála
2017. dec. 04.

Advent első vasárnapján zsúfolásig megtelt az Agóra nézőtere és nagyszínpada is. Ünnepi gálaműsorral köszöntük meg a nemes gesztusát azoknak a színházkedvelőknek, akik idén is csatlakoztak jótékonysági felhívásunkhoz, amelynek az a célja, hogy rászoruló családok és kisgyermekek karácsonyát szebbé varázsoljuk.

2017. nov. 24.

Már több színésznő életéről is rendeztél előadást. Tudatos döntés, hogy ezzel foglalkozz, vagy véletlenül találnak meg a felkérések?

Az egész onnan indult, hogy láttam a televízióban Kubik Annát, ahogy egy részletet ad elő Fedák Sári önéletrajzi regényéből. Ez engem annyira megfogott, hogy megkértem Annát, hogy adja nekem kölcsön ezt a könyvet. Egyszerűen letehetetlen volt. Akkor határoztam el, hogy nekem ezt muszáj színpadra vinnem. Ennek már több mint hat éve. Aztán Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színházban az új játszóhelyük, a Bajor Gizi Szalon felavatására készült. Szűcs Nelli színművésznő, aki Fedák Sárihoz hasonlóan szintén beregszászi származású, megtudta, hogy nekem van ez az anyagom, és szólt, hogy szívesen dolgozna velem. Miközben ez már alakult, Tóth Auguszta is azon töprengett, hogy ő mit csinálhatna. Vele is elkezdtem dolgozni. A választásunk Mezei Máriára esett. Érdekes volt, ahogy egész nyáron a két művésznővel kutattunk, írtuk az anyagokat, aztán pedig párhuzamosan próbáltunk is. Délelőtt az egyikkel, este a másikkal.

Műsor
Hírek - kategóriák
Facebook
Instagram
Hírlevél