Könnyen kezelhető, akadálymentesített, képernyőolvasók számára optimalizált verzió eléréséhez kattintson ide!

A Turbin család napjai - interjú Németh Ákossal

A Turbin család napjai - interjú Németh Ákossal
2017. okt. 26

    Az évad első stúdiószínpadi bemutatójára készül a színház társulata. Október 28-án mutatjuk be Mihail Bulgakov A Turbin család napjai című drámáját Németh Ákos rendezésében. A közelgő bemutató kapcsán beszélgettem a rendezővel.


    Eddig a kaposvári közönség úgy ismert meg téged, hogy mindig a saját darabjaidat rendezted (Babett hazudik, felolvasószínházi előadások), most pedig egy Bulgakov-drámát viszel színre. Másként állsz más szerző művének rendezéséhez, mint a sajátodhoz?

    Igazából megfordítanám a kérdést. Az a szándékom, hogy a saját darabommal is úgy foglalkozzak, mintha nem én írtam volna. Hogy a titkok, amiket megfejtünk, lehetőleg együtt a színészekkel, azok ugyanolyan közösen megfejtendő titkok legyenek a saját szövegemben is. Számomra nagyobb kihívás idegen szöveggel dolgozni, és ezért általában jobban is vágyom rá. A színházak viszont inkább az előbbi verzióval szoktak megkeresni.

    Mi az, ami megfogott A Turbin család napjaiban?

    Bulgakov egy zseni, a nagy orosz klasszikusok közé illeszthető. Népszerű szerző, a Turbint azonban mégis keveset játsszák. Én pedig nagyon régóta kerülgetem már. Mentorom, Székely Gábor hívta fel a figyelmemet Bulgakovra mint szerzőre fiatalkoromban. Amikor megismerkedtem a világával, lenyűgözött, fantasztikus tudású ember. Arra jöttem rá, hogy legalább akkora hatást kellene gyakoroljon a színházi irodalomra, mint Csehov. Látom Bulgakov műveiben Molière hatását, egészen látványosan lubickol a tőle tanult megoldásokban. Például a Turbinban is, ahogy a jelenetek végét elvarrja, ez kifejezetten molière-i szerintem.

    Elmesélnéd, miről szól számodra a történet?

    Ez egy polgári család története, akik bekerülnek a polgárháború legmélyebb viharaiba. Ebben a műben az írót nem a politika érdekli, hanem az, hogy magánemberek hogyan reagálnak a polgárháború borzalmaira. Bulgakov nagyon nehéz terepen járt ezzel. Ő a sztálini korszaknak volt a szerzője, és már az is meglepetést okozott, hogy a fehérekről írt. Hiszen ez a család a bolsevizmus szempontjából az ellenség táborába tartozott. Nagy merészségnek számított, hogy Bulgakov arról ír, hogy nekik is emberi sorsuk van. Ők nem velejéig romlott, gonosz bűnözők, hanem érző emberek.

    Ezt a művet másfél évtizeden át játszották a moszkvai Művész Színházban, Sztálin pedig legalább egy tucatszor látta. Mitől volt A Turbin család napjainak ekkora sikere?

    Ez rejtély számomra is. Sztálin nem volt kimondottan a fehér tábor rajongója, fogalmam sincs honnan érdemelte ki a figyelmét ez a különben zseniális történet.

    Mitől válik ma is aktuálissá?

    A magánemberi sorsoktól. Az emberek élete mindig is érdekelni fogja a nézőket. Ha csak a politikáról szólna a mű, akkor már a múzeumban lenne a helye.

    Lehet, hogy csak a friss felolvasószínházi élményem miatt, de én párhuzamot vélek felfedezni a Vörös bál és a Turbin között. Előbbit te írtad, utóbbit pedig rendezed. Ez valós párhuzam?

    Abszolút valós, és ezt én nagy örömmel deklarálom is. Mindkét darab egy-egy birodalom végórájáról szól. Arról, hogy magánemberek, akiket bármilyen pozícióban talált is ez az egész, hogyan vészelik át, hogy az a közeg, amit örökkévalónak hittek, az felborul. A Turbin szereplői egy olyan világot temetnek éppen, a cári birodalmat, amelyben az egész eddigi életüket élték. Abban a hitben voltak, hogy ez örökkévaló lesz.

    Ez egy elég nagy terjedelmű mű, sok szereplővel. Nem érzed kicsinek hozzá a stúdiószínpadot?

    De igen. Nem volt jó döntés, hogy a stúdióba kerültünk.

    Hogyan telik a próbafolyamat?

    Borzasztóan kevés időnk van. Azt vállaltuk, hogy négy és fél hét alatt hozzuk létre az előadást, ami rettentően kevés. Ez valamennyire nyomaszt bennünket. Másrészt viszont a műben igyekszünk megtalálni a humort, amiket utána ki is fejtünk. Ettől pedig gyakran viccesek a próbák.

    Mikor láthatja a közönség az elkészült előadást?

    A bemutató október 28-án lesz. Utána pedig november 4-én és 5-én játsszuk majd A Turbin család napjait.

    Sarok Ildikó

    Műsor
    Hírek - kategóriák
    Facebook
    Instagram
    Hírlevél