Könnyen kezelhető, akadálymentesített, képernyőolvasók számára optimalizált verzió eléréséhez kattintson ide!

Felolvasás? Színház? Nyilvános próba?

Felolvasás? Színház? Nyilvános próba?
2017. okt. 16

    Annyi féle színház létezik… A „hagyományos” színházcsinálás mellett megkülönböztetünk zenés színházat, fizikai színházat, bábszínházat, szertartásjátékot és még megannyi színházi műfajt. De vajon saját jogon élő színházi esemény a felolvasószínház, vagy csak egy mozzanatot látunk az előadás elkészültéből? Ez a kérdés még a legtöbb színházi alkotót is megosztja. A felolvasószínház állandó határon járás: meddig olvasás és honnan színház egy szöveg. A színész kezében még ott a szövegkönyv, de érti már annyira a művet, hogy szövegéhez teátrális elemeket kapcsoljon.


    Negyedik alkalommal rendezte meg 2017. október 16-én a Csiky Gergely Színház a Felolvasószínházi maratont, amelyet még 2013-ban hívott életre Bérczes László a kaposvári közönség számára. Az eseményt hívhatnánk a magyar kortárs dráma ünnepének is, hiszen köztünk élő szerzők még be nem mutatott vagy ritkán játszott művei kerülnek színpadra a rendezvényen. Idén Marton Mária Bohóc-szvit című drámáját Dávid Zsuzsa rendezte, az Angéla evangéliuma, avagy a réterdősi patkányfogó című felnőtt mesét maga a szerző, Kiss Márton állította színpadra, a Vörös bált pedig Németh Ákos jegyzi szintén íróként és rendezőként egyaránt. Mindhárom bemutatót rövid szakmai beszélgetés követette, ahol az alkotókat Váradi Szabolcs, az esemény szervezője kérdezte. A nézők az előadások között sem unatkozhattak, a Kaposvári művész mini színpadán a Z Generáció nevű, gyerekből álló népzenei együttes adott fergeteges koncertet. Műsorukban a Kárpát-medence több tájegységének muzsikáját szólaltatták meg.

    A nap első előadása, a Bohóc-szvit különleges helyszínen, a Kaposvári művész kávézóban került bemutatásra. A darab lényegében egy terhes nő monodrámája, aki egyedül ül otthonában, és önmagával beszélget. Kérdéseket tesz fel, amelyeket meg is válaszol, és ezzel felidézi múltjának titkait. Annyi dolgot él át azon a magányos estén, amit mások hosszú-hosszú idő alatt sem. A megoldás a legjobbkor érkezik. A Varga Zsuzsanna alakította főszereplő nő mellett több kisebb szerepben feltűnt Krausz Gergő és Stefánszky István is. Marton Mária a beszélgetés során elmesélte, hogy a dráma történetét valós események ihlették. A híradóban hallott egy nehéz helyzetbe került terhes nőről. Az a gondolat kezdte el foglalkoztatni, hogy hogyan lehet egy ilyen fontos dologról „csak úgy” beszámolni. Dávid Zsuzsa rendező nem először dolgozik már együtt az írónővel. Marton Máriát sokoldalú szerzőnek tartja, darabjait pedig a hagymához hasonlította, ami ugyan sokrétegű, de ha a héjakat lehántjuk, akkor is hagyma marad.

    Az Angéla evangéliumát a Stúdiószínpadon tekinthette meg a közönség. Réterdősi Angéla történetét Czene Zsófia, Tóth Eleonóra és Lugosi György mutatta be. A kétszeres abortusztúlélő Angéla különleges képességet kap: kilenc nap alatt képes kihordani és megszülni egy egészséges gyermeket. Úgy érzi, ezt a különleges képességét mindenképpen kamatoztatnia kell. Kiss Mártont a mű megírása során – Marton Máriához hasonlóan – a média inspirálta. Egy Daily Mail-cikkben olvasott egy nőről, aki azért volt béranya, mert egyszerűen szeretett terhes lenni. Ehhez kapcsolódott még az író különleges születéstörténete, amelyet szintén megosztott a beszélgetésen résztvevőkkel. Külön rendezői kérés volt, hogy Angélát olyan színésznő alakítsa, aki maga is édesanya. Így tért vissza Kaposvárra Czene Zsófia egy délután erejéig, aki jelenleg is otthon van gyermekével.

    A Felolvasószínházi maraton harmadik előadása a Vörös bál volt. Az előadás különlegességeként a társulat színészei mellett olyan színházi embereket is láthattunk a színpadon, akikre általában nem vetül reflektor. Kirsch Vera súgó, Kiss István kelléktárvezető, Kopácsi Adrián ügyelő és Szigethy Brigitta segédrendező is megmutathatta színészi képességét. A Vörös bál nem egy könnyű darab. Németh Ákos történelmi tablójának megértéséhez komoly háttértudásra volt szükség. Váradi Szabolcs Georg Büchner tézisdrámájához, a Danton halálához hasonlította a művet. A beszélgetés során Németh Ákos elmondta, hogy bár nem mindig sikerül, de próbálja kerülni, hogy saját darabját rendezze, illetve megvitatták azt is, hogy „Mi az oka, hogy a nép boldogsága mindig csak álom?”.

    Az előadásokat örömmel fogadta a közönség. Többségük bérletet váltott az egész napos programra, így mindhárom előadáson részt vett. A vállalkozó kedvűek elmondták véleményüket is:

    „Hogy őszinte legyek, a jegyeket a Varga Zsuzsa miatt vettem, ő a kedvenc színésznőm, de a többi előadást sem bántam meg. Érdekelt a felolvasószínházi forma, eddig csak egyszer vettem rész ilyenen, de azt hiszem, jönni fogok még. Az előadás utáni beszélgetés nagyon jó ötlet, segít feldolgozni a látottakat. A gyerekek koncertje pedig maga a csoda. Nagyon tehetségesek.”

    „Harmadik alkalommal veszek részt a Felolvasószínházi maratonon. Örülök neki, hogy erre is van lehetőség a színházban. Érdekes látni, hogy a színészek szöveggel a kezükben játszanak. Ez nem mindennapos. Az Angéla evangéliuma tetszett a legjobban. Nagyon jó volt a humora.”

    Műsor
    Hírek - kategóriák
    Facebook
    Instagram
    Hírlevél