Könnyen kezelhető, akadálymentesített, képernyőolvasók számára optimalizált verzió eléréséhez kattintson ide!

"Létrejött egy új magyar színpadi mű, kifejezetten a Csiky Gergely Színház kérésére"

2017. nov. 24

    Már több színésznő életéről is rendeztél előadást. Tudatos döntés, hogy ezzel foglalkozz, vagy véletlenül találnak meg a felkérések?

    Az egész onnan indult, hogy láttam a televízióban Kubik Annát, ahogy egy részletet ad elő Fedák Sári önéletrajzi regényéből. Ez engem annyira megfogott, hogy megkértem Annát, hogy adja nekem kölcsön ezt a könyvet. Egyszerűen letehetetlen volt. Akkor határoztam el, hogy nekem ezt muszáj színpadra vinnem. Ennek már több mint hat éve. Aztán Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színházban az új játszóhelyük, a Bajor Gizi Szalon felavatására készült. Szűcs Nelli színművésznő, aki Fedák Sárihoz hasonlóan szintén beregszászi származású, megtudta, hogy nekem van ez az anyagom, és szólt, hogy szívesen dolgozna velem. Miközben ez már alakult, Tóth Auguszta is azon töprengett, hogy ő mit csinálhatna. Vele is elkezdtem dolgozni. A választásunk Mezei Máriára esett. Érdekes volt, ahogy egész nyáron a két művésznővel kutattunk, írtuk az anyagokat, aztán pedig párhuzamosan próbáltunk is. Délelőtt az egyikkel, este a másikkal.


    Kinek a fejéből pattant ki Muráti Lili alakjának megidézésének ötlete?

    Bozsik Yvette keresett meg azzal, hogy Varga Zsuzsi szívesen csinálna önálló estet. Korábban már sokat foglalkoztam Muráti Lili életével, személyiségével, ezért örültem a felkérésnek. Ebből lett immáron a harmadik történetem, de a fejemben már készülődik a negyedik is.

    Hogyan készült a darab szövege?

    Kevés idő volt az olvasópróbáig. Marton Mária írónővel együtt készítettük el az előadás szövegét. Vaszary Jánosnak, Muráti férjének megjelent egy könyve, a Zörgetik az ajtót. Regényformában leírta a másféléves kanosszajárásukat. Ezt használtuk, illetve jártunk a Színháztörténeti Múzeum és Intézetben, és minden létező és fellelhető anyagot összegyűjtöttünk. Nyilatkozatait, mások által készített tanulmányokat, filmeket. Ebből állt össze a történet. Nagyon fontos és ritka jelenség, hogy egy színház monodrámát írat egy színésze számára. És az is, hogy neki ilyen különleges és nehéz feladatot ad. Létrejött egy új magyar színpadi mű, kifejezetten a Csiky Gergely Színház kérésére.

    Az ajánló szerint Muráti Lili életének legizgalmasabb és legdrámaibb időszakát mutatja be a Könnyek nélkül. Melyik ez az időszak?

    Már önmagában a kezdő dátum is nagyon beszédes: 1944. december 24-e, karácsony este. Pest részben már elesett, az orosz csapatok ott vannak a város körül, a budai oldal még nincs teljesen körülkerítve. Ekkor mondja be a rádió, hogy ez az utolsó pillanat arra, amikor még távozni lehet nyugatra az oroszok elől. Ők is elindulnak, de mégiscsak elzárják az utat, és nem tudnak kijutni az országból. Innentől kezdve kezdődnek megpróbáltatásaik. Amikor a szovjetek elfoglalják Budát, elkezdenek működni a színházak, előbújnak az óvóhelyekről az emberek. Őket feljelentik, hogy fasiszták. Az egyik szakszervezeti ülésen feketelistára teszik Vaszary műveit, valamin Muráti Lilit is, mert „elszavalta a Szózatot” a rádióban. Számtalanszor kerülnek börtönbe, és nemegyszer egy hajszálon múlik az életük. Menekülniük kellett, pedig egyáltalán nem voltak bűnösök. Vaszary János testvére, Piri, aki már Németországban van, küld három tisztet és az angol megszállási övezetből igazoló papírokat. Csak hát odáig is el kell jutni… Két tehetséges ember arra volt kényszerítve, hogy örökre elhagyja a hazáját.

    Rendezőként mindent pontosan kitaláltál, és ragaszkodtál is a saját ötleteidhez, vagy Zsuzsival együtt építettétek fel az előadást?

    Tizenharmadik alkalommal rendezek monodrámát. A koncepciót ki lehet találni fejben, de az adott művész egyéniségével, ötleteivel kell kialakítanom magát a rendezést. Nekem mint rendezőnek nagyon kell figyelnem, hogy mi az, ami jól áll a művésznek. Az nagyon jó, ha sok ötlettel rendelkezik, de nekem kell koordinálni és elhelyezni az előadásban ezeket. Minden szempontból közös munkának kell lennie.

    A díszlet csodálatos. Az a hatalmas festmény uralja a teret…

    Igen. A díszletet és a jelmezt is Gloria von Berg tervezte, aki ismerte gróf Batthyány Gyulát, a zseniális festőt. Batthyány Muráti Liliről festette ezt a képet, amelynek az a címe, hogy Egy színésznő ezer arca. Muráti rendkívül sokoldalú művész volt, a tragédiától a komédiáig mindent játszott. A második világháború után sok más nagyszerű művésszel együtt Batthyány Gyulát is üldözték származása miatt. Nem kapott munkát, egyszerűen éhen halt. Örülünk, hogy a munkásságára felhívhatjuk a figyelmet.

    Műsor
    Hírek - kategóriák
    Facebook
    Instagram
    Hírlevél